D-vitamiini - sisäinen aurinkomme

Tärkeää asiaa D-vitamiinista.

️ D-vitamiini on rasvaliukoinen ruuasta saatava vitamiini sekä hormoni, jota elimistö tuottaa auringonvalon vaikutuksesta iholla.

Tehokas lisä tukemaan vastustuskykyä!


1. Osteoporoosin ennaltaehkäisy. Ilman D-vitamiinia luiden rakennusaine kalsium ei imeydy kunnolla, jolloin luiden rakentuminen ja lujuus kärsivät. Riittävä määrä D-vitamiinia estää osteoporoosia eli luiden haurastumista.

2. Vakavien sairauksien ennaltaehkäisy. D-vitamiini vaikuttaa insuliinin eritykseen, joten sillä on merkitystä diabeteksen synnyssä. Lisäksi D-vitamiinipuutos raskauden aikana tai varhaislapsuudessa voi lisätä riskiä sairastua diabetekseen. Myös verenpaine pysyy paremmin aisoissa D-vitamiinin ansiosta, sillä se vähentää elimistössä verenpainetta kohottavan reniinin tuotantoa. D-vitamiinin puutteen haitallisimmat seuraukset ovat riisitauti ja osteomalasia eli luun pehmeneminen.

3. Ravinnosta D-vitamiinia saa parhaiten kalasta, kuten lohesta, kuhasta, silakasta ja siiasta. D2-vitamiinia on metsäsienistä erityisesti kantarelleissa ja suppilovahveroissa. Lihoista eniten D-vitamiinia on broilerissa. D-vitamiinia on myös kananmunan keltuaisessa. Vaikka ruokavalio olisi monipuolinen D-vitamiinia sisältävien ruokien osalta, sen riittävä saanti erityisesti talviaikaan Suomessa on hyvin haastavaa. D-vitamiinilisä kannattaa siis ottaa käyttöön. Suositus on 50-100mg annos päivässä aamuisin, jos omasta D-vitamiinitasosta ei ole näyttöä.